תקופת ההיריון היא אחת התקופות המרגשות בחייה של כל אישה, ובמהלך החיים של כל משפחה בכלל. ההתרגשות המלווה את ההיריון והתהליך הנפשי של התאמת המשפחה לפעוט שיצטרף אליה היא גדולה, ומועצמת עוד יותר במהלך ההכנות והתאמת הבית לבואו של התינוק החדש. אבל יחד עם כל אלה, יש חשיבות גדולה גם במתן תשומת לב בתקופת ההיריון להתנהלות נכונה, בעיקר בכל האמור בתזונה ובשמירה על הבריאות. האם יש תזונה מסוימת או פריטי מזון ספציפיים המומלצים בתקופת ההיריון? האם יש סוגי מזון שאינם מומלצים? איך לתכנן את התפריט של האישה ההריונית ולהתאים אותו לנסיבות? בשורות הבאות נעסוק בקרש בין התזונה ובריאות האישה והעובר שברחמה כאחד.

 

תזונה מומלצת בתקופת ההיריון

על פי המחקרים האחרונים שנערכו בתחום, יש קשר מוכח בין התזונה של האישה לבין המצב של העובר, הן במהלך ההיריון והן במהלך השנתיים הראשונות בחיי העובר. לפיכך הקפדה על תזונה חשובה לא רק ליולדת עצמה אלא גם, ואולי הרבה יותר, לעובר. עקרונות התזונה בזמן היריון הם כדלקמן:

ארוחות מסודרות: חשוב מאד להקפיד על ארוחות מסודרות. למעשה, מדובר בהמלצה כללית אבל היא נכונה על אחת כמה וכמה במהלך ההיריון. פחות חטיפים ונשנושים, פחות ארוחות בלתי מאוזנות ובלתי מתוכננות, הן שלב ראשון בדרך להיריון בריא מוצלח.

ארוחות קטנות בין הארוחות: ככלל, ההמלצה היא לאכול לעיתים תכופות יותר, אבל מצד שני שהארוחות תהיינה קטנות יותר. המטרה היא להעמיס על הקיבה כמה שפחות, ובכל מקרה לחלק את העומס במידה שווה בין כל שעות הערנות של האישה.

סיבים תזונתיים: באשר לאופי התזונה – ההמלצה היא להקפיד על תזונה עשירה בסיבים תזונתיים: דגנים מלאים, שיבולת שועל וסוגים של לחמים המורכבים מדגנים מלאים. קטניות, ירקות ופירות ישלימו את התמונה.

שתייה: רצוי להרבות בשתייה מצד אחד, אבל שהשתייה לא תכלול משקאות תוססים או ממותקים מצד שני. במידת האפשר, רצוי לשתות מים, והרבה. ניתן כמובן גם לשתות משקאות טבעיים ומיצי פירות. עם זאת, רצוי להימנע משתיית מיצים בעלי חומציות גבוהה, שעלולים לגרום או להגביר את הנטייה הקיימת ממילא לצרבות בזמן ההיריון.

 

בשר והתפקיד החיובי שלו בהיריון

צריכת הבשר והעופות בזמן ההיריון צריכה להיות מצומצמת יחסית, אבל מצד שני אסור להימנע ממנה לחלוטין. זאת כיון שבשר ועופות מספקים לגוף חלבונים החיוניים לתפקוד שלו. את הבשר ניתן להכין בדרכים שונות – מבושל, מעושן באמצעות מעשנת בשר מקצועית או אפילו על האש. עם זאת, כדאי ואפילו מומלץ להימנע ממוצרים מטוגנים, ובכלל זה עופות ובשרים מטוגנים בזמן ההיריון.

באשר לתכנון התפריט – הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להיעזר באנשי מקצוע ודיאטנים מומחים. תכנון נכון ומאוזן של התפריט מסייע להקלה על האישה לאורך כל תקופת ההיריון מצד אחד ויצירת התנאים האופטימליים לעובר בחודשים הראשונים לקיומו מצד שני.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *