מדינת ישראל, שהיא אחת המדינות המתקדמות בעולם בתחום הרפואה, מעניקה לכל אישה במהלך ההיריון את כל תשומת הלב הנדרשת. מדובר בבדיקות תקופתיות ובהשגחה, שנועדו לשמור הן על בריאות האישה והן על הבריאות וההתפתחות התקינה של העובר. חלק מהבדיקות שנערכות מעת לעת, מתבצעות במטרה לאבחן אם ההתפתחות של העובר תקינה. בנוסף, מתבצע אבחון של בעיות קיימות, אם ישנן כאלה, העלולות להשפיע על התינוק העתיד להיוולד. ככיוון שהבדיקות הן תקופתיות וסדירות מצד אחד, והמכשור הרפואי משתפר ומתקדם ככל שעובר הזמן, הדעת נותנת שהסיכויים ללידה תקינה של תינוק בריא עולים בהתמדה. לכן, טעות באבחון בעיה רפואית או תורשתית או אחרת אצל העובר, עשויה לשמש עילה לתביעת רשלנות רפואית. מהי רשלנות רפואית בהריון? כיצד ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית ומתי אפשר לעשות את זה? כל התשובות בהמשך המאמר.

מהי רשלנות רפואית בהריון

רשלנות רפואית בהריון נוגעת בעיקר לעובר. הרשלנות הרפואית מתבטאת באבחון שגוי של בעיה אצל העובר, או לחילופין בהעדר אבחון לבעיה שעלולה להשפיע על חיי הרך הנולד לאורך כל חייו. ואולם מעבר לטעות באבחנה, רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי גם בטיפול הניתן לעובד וליולדת כאחד. זאת, אם לאחר בדיקה מתברר שהטיפול היה שגוי וגרם נזק בלתי הפיך לתינוק.  (סטרס במהלך ההיריון עלול להוביל להפרעת אישיות אצל הילד בבגרותו).

על מנת להוכיח קיומה של עילה לתביעה, חייבים עורכי הדין המייצגים את התובעים להוכיח שהטיפול שניתן איננו עומד באמות המידה המקובלות במצבים דומים ושרופאים אחרים היו נמנעים ממתן הטיפול הזה, אילו עמדו במקום הרופא המטפל. לחילופן, אי מתן טיפול גם הוא עלול לשמש עילה לתביעה, אם יוכח שמתן הטיפול היה מונע או ממזער את הנזק ואם רופאים מומחים אחרים אכן היו נותנים אותו באותה הסיטואציה. הדברים לעיל נכונים למתן טיפולים שונים ותרופות. זאת, בנוסף על רשלנות באבחון בעיה רפואית כפי שתוארה לעיל.

כיתד ומתי ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בהריון

השלב הראשון בתהליך הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית, הוא שלב איסוף המסמכים וההוכחות לשגיאות שביצע הצוות הרפואי ככלל, וכל אחד מהרופאים המטפלים בנפרד. לכאורה, שלב האיסוף אמור להיות קל. בראש וראשונה, החוק בישראל מחייב תיעוד של כל פעולה וכל שלב במהלך ההיריון. בנוסף, החוק מחייב למסור את כל המסמכים הרפואיים הקיימים בתיק על פי דרישה, לתובעים או לעורכי הדין המייצגים אותם. עם זאת, יש מצבים שבהם מוסדות שונים נוטים להערים קשיים, הנפתרים בסיכומו של עניין.

בשלב הבא, נבחן כל החומר שהצטבר על ידי מומחים. זאת, במטרה לקבוע האם היתה רשלנות ומה הסיכויים של תביעה כזאת להתקבל. לעיתים מתבקש גם רופא מומחה לבחון את החומר ולתת חוות דעת מקצועית. תביעת רשלנות רפואית בהריון חייבת להיות מוגשת קרוב ככל האפשר ללידה. עם זאת, ניתן להגיש אותה לפני שהרך הנולד מגיע לדיל 7. ככל שהתביעה מוגשת מוקדם יותר, כך גדולים יותר סיכויי ההצלחה.

נכנסים להריון – בואו ללמוד ליהנות מהתהליך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *