אם שמתם לב שהילד שלכם סקרן מהרגיל, לומד מילים בקצב מהיר ומצליח לקשר משמעויות למשפטים, ככל הנראה הוא מחונן. בזמן שזו הקלה וחגיגה לכבוד ייחודו וכישוריו השכליים, ההיבט החברתי לא בהכרח מתפתח באותו הקצב. אבחון בגיל מוקדם יכול לסייע בבניית תוכנית לימודים לילד וגם לתת להורים כלים והכנה למה שהעתיד צופן. אלו היתרונות, בהצלחה

 

איך יודעים?

על רגל אחת, מחוננות היא "ביטוי של ביצועים או תפוקה ברמה הנמצאת באופן ברור בקצה העליון של הפיזור בתחום הכישרון, גם בהשוואה לפרטים מוצלחים בתחום". מקור הידע הראשון ממנו ניתן לשאוב מידע לגבי הילד הוא מי שנמצא בסביבת הילד בשעות הפעילות שלו ביממה: הגננת. היא רואה את תפקודו בגן במשך היום ויכולה לגבש חוות דעת בנושא. סממנים למחוננות: ערנות מוגברת, קשב רחב, הבנת הסביבה והמתרחש, יכולת מילולית גבוהה, יצירתיות, הבעת רגש מורכבת, הבנת יתר של הסביבה ורצון עז להבנה. מקור נוסף הוא ההורים. תשומת לב והכרת הילד תעזור לכם להבין מה הצרכים שלו ואיפה הוא עומד במצבו ההתפתחותי.

 

דגש במקום שצריך

לפעמים בחיים דברים עובדים באופן הפוך. מי שגאון יקפיד על בלגן בחדר, מי ששקט מדי עלול להיות אלים וכלב נובח לא נושך. במקרה של ילדים מחוננים, יכולתם השכלית מתפתחת בקצב שלא תואם את הכישורים החברתיים, הרגשיים והפיזיולוגיים. כהורים, אבחון מוקדם לילדכם יסייע לכם לתת את הדגש בגידולו על ההיבטים הנכונים בחייו:

 

1. היבט רגשי וחברתי

לתת לו תמיכה כשהמצב לא תמיד זוהר עם החברים ובית הספר. ליווי רגשי נכון יאפשר לו להרגיש הכלה למצבו ולהמשיך לצמוח. בנוסף, הבנת הקושי החברתי תעזור להורים להתאים את לוח הזמנים של ילדיהם למסגרת חברתית מתאימה יותר ובכך ליצור חיבורים חברתיים עם יותר פוטנציאל.

2. התפתחות פיזיולוגית

מאחר וגם היבט זה מתפתח בקצב ממוצע ואף נמוך יותר מהיכולת השכלית, זיהוי מוקדם יסייע להורים בחיזוק הגוף, הפעלת הגפיים ופיתוח כישורים מוטוריים.

 

התאמה מוקדמת למסגרת

אבחון מחוננים פרטי בגיל הרך יכול לעזור להורים להבין מהי המסגרת הנכונה לילד מעל הממוצע. התאמה נכונה בין המסגרת הלימודית לבין יכולותיו של הרך יאפשרו לו להתפתח וללמוד בסביבה המתאימה לצרכיו, ככל האפשר. מקום שכזה יכול להיות תוכניות העשרה ולמידה לגיל הרך ומסגרות פרטיות כמו גנים ובתי ספר יסודיים.

 

טיפוח יכולות ובניית עתיד

גילוי מוקדם של יכולותיו של הילד יכולות לעזור להורים להבין כיצד חייו יתעצבו ולתת לו את ההכוונה הנכונה לפי כישוריו. יכולות הלמידה של האדם נמצאות בשיאן דווקא בגילאים הצעירים, ועצם הידיעה מהן חולשותיו וחוזקותיו בגיל כה צעיר, יוכלו לעזור להורים להבין כיצד להכווינו מבחינה לימודית – מקצועית לעתיד הרחוק והקרוב. ידיעה מוקדמת, תורמת להבנה.

ילדים מחוננים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *