בדיקת בטא, הידועה גם כבדיקת הורמון בטא HCG, היא בדיקת דם לגילוי הריון. הבדיקה מודדת את ערכי ההורמון, המיוצר על ידי העובר בימים הראשונים לאחר היווצרו ובהמשך מיוצר על ידי השליה.

כדי לבצע את הבדיקה באופן אפקטיבי, רצוי לערוך אותה בין 8 ל-12 ימים לאחר ההתעברות, אז מגיע ייצור ההורמון לשיאו, אך כדי לערוך את הבדיקה במועד שניתן למדידה, מומלץ לערוך אותה כשבוע לאחר התאריך שבו הייתה צפויה להגיע הוסת האחרונה.

 

אם הבדיקה מבוצעת במועד מוקדם מדי, היא עלולה לתת תשובה שלילית שגויה, בגלל רמות ייצור נמוכות של ההורמון, למרות שהתרחשה התעברות.

  •  הערכים הנמדדים הם – עד 5 MLU – אין הריון.
  • מעל 25 MLU – יש הריון.
  • בדיקות ההיריון – עד לשלב בו אפשר לראות את העובר באולטרסאונד, אך מה המשמעות של בדיקת בטא עבור שנים שעוברות טיפולי פוריות ונבדקות לאחר החזרת עוברים?

 

 

למה מדידת ערכי בטא חשובה במיוחד לאחר החזרת עוברים?

זוגות המנסים להיכנס להריון מכירים היטב את המתחים, החרדות, התסכול והקשיים הפיזיים הנלווים לרוב לתהליך. הציפייה היא כה גדולה, שאפילו לאחר סדרה קשה של טיפולים הורמונליים ופולשניים, מכאיבים ומלאי תופעות לוואי, תקופת ההמתנה לתשובה לגבי קליטת העוברים – נחשבת לחלק הקשה ביותר בטיפול.

 

נשים המתחילות בתהליך של הפריה חוץ גופית, מכירות היטב את השלבים:

  1. גירוי שחלתי הורמונלי – שלב ראשון של טיפולי הפריון, בו ניתנים לאישה הורמונים המגבירים את קצב הביוץ
  2. מתן זרע – בן הזוג מוסר דגימת זרע, בה ישתמשו לאחר מכן כדי להפרות את הביציות
  3. שאיבת ביציות – הליך כירורגי קצר, בו שואבים בעזרת מחט, את הביציות הבשלות מגוף האישה. לרוב נעשה הליך זה תחת הרדמה מלאה.
  4. התפתחות טרום עוברים במעבדה – הפרדה של תאי הזרע החזקים והעברתם אל הביצית, לצורך הפרייה, לרוב נעשה בין 48-72 שעות לאחר שאיבת הביציות. לרוב מקובל להחזיר את העוברים הצעירים לרחם בהקדם האפשרי, מפני שהרחם נחשב לסביבה המתאימה והבריאה ביותר להתפתחות תקינה של עוברים. במקרים מסוימים, יוחזקו העוברים במעבדה למשך 5-6 ימים כדי לוודא שהם מתפתחים בצורה תקינה, בטרם יוחזרו אל הרחם. עיכוב זה נהוג במקרים שבהם התרחש רצף כשלונות בשלב החזרת הביציות אצל אותה אישה.
  5. החדרת הביציות המופרות לרחם – לאחר שהחל להיווצר עובר וניתן לזהות בין 2-8 תאים שלמים, מחזירים אותו לרחם בהליך קצר, באמצעות החדרת צינורית לחלל הרחם ושחרור העובר, או העוברים באמצעות הזרקה.
  6. המתנה לבדיקת ערכי בטא – לאחר תקופת המתנה של 12-14 ימים, יכולה האישה לגשת להיבדק, כדי לבדוק אם העובר נקלט ויש הריון.
  • הנחיות משרד הבריאות מדגישות כי יש להחזיר לרחם עובר 1-2 בלבד. למרות הפיתוי להחזיר מספר גדול יותר של עוברים, כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההליך, הריון מרובה עוברים עלול להיות מסוכן לאם ולעוברים ולא מומלץ לקחת את הסיכון.
  • טיפולי הפרייה יכולים להפיק עד 15 עוברים. מתוכם נבחרים העוברים שיש להם סיכויי הצלחה גבוהים משל האחרים ואילו היתר נשלחים להקפאה – למשרה שיהיה בהם צורך בשלב מאוחר יותר, כך שאם האישה תרצה שוב להיכנס להריון, או אם החזרת העוברים לא תניב הריון תקין – לא תצטרך לעבור שוב את הליך השאיבה המורכב.

 

זהו השלב הקשה והמותח בתהליך, מפני שבני הזוג נאלצים בשלב זה להמתין בסבלנות, לקוות ולהתפלל, עד שיוכלו לגשת לבדיקה, שתגלה להם אם כל המאמץ נשא פרי, או שמא היה לשווא.

 

מהן הסיבות האפשריות לערכי בטא נמוכים בבדיקה?

  1. העובר מתמקם ברחם בקצב איטי במיוחד – הדבר נפוץ בעיקר במקרה שהעובר היה מוקפא לפני החזרתו לרחם.
  2. ערכי בטא נמוכים ללא סיבה נראית לעין – הריון יכול לעבור בצורה תקינה ובמלואו עם ערכי בטא נמוכים.
  3. הפלה – הריונות רבים, גם כאלה המתרחשים באופן טבעי, אצל אישה שאינה מוגדרת כסובלת מבעיות פוריות, עשויים להסתיים בהפלה טבעית. זהו אינו דבר יוצא דופן ולמרבה הצער, יכול להתרחש גם במקרים של הפריה חוץ גופית.
  4. הריון חוץ רחמי – זהו מצב נדיר ומסוכן. במקרה כזה האישה נדרשת להגיע לטיפול רפואי דחוף.
  5. ביצית שהופרתה כראוי אך לא הצליחה להמשיך את שלבי ההתפתחות.
  6. עובר שלא מצליח להתמקם ברחם מסיבות שונות

 

באופן תקין, ערכי הבטא מכפילים את עצמם כל יומיים- שלושה ולכן חלק מהרופאים בודקים את קצב ההכפלה. למרות שאין הדבר מהווה תמיד אינדיקציה ודאית לתקינות ההיריון, קצב איטי של הכפלת ערכי הבטא יכול גם להעיד על הריון שלא נקלט.

 

כאמור, בדיקת דם למדידת ערכי ההורמון, המעיד על היקלטות הריון, מתאפשרת רק לאחר כשבועיים, אולם נשים רבות מתקשות לעמוד במתח ובוחרות לבצע בדיקת שתן ביתית.

עם השנים הפכו בדיקות שתן ביתיות לאמינות למדי, כאשר הן מודדות, בדומה לבדיקות הדם – את ערכי הבטא.

 

גם את בדיקת הדם אפשר לערוך החל מ-8 ימים מיום החזרת העוברים, אך יש לזכור שכדי לקבל תוצאות מדויקות ואמינות, כדאי להמתין להשתרשות השלייה. משמעות הדבר היא שאם לאחר כמה ימים התקבלה תוצאה שלילית, או תוצאה עם ערכי בטא נמוכים מדי – עדיין כדאי לחזור ולהיבדק שוב לאחר שבועיים, כדי לאפשר בדיקה במועד ריאלי יותר, שבו רמות הייצור של ההורמון גבוהות יותר וקלות יותר לאיתור.

 

ילדים

לסיכום – הדרך ארוכה וקשה אך התוצאה משתלמת

כאמור מעלה, ערכי בטא תקינים נמצאים בטווח מאוד מוגדר של מספרים, אך גם ערכים הנמצאים מחוץ לטווח, אינם מעידים בהכרח על כך שההיריון לא נקלט ולכן חשוב לזכור שרק רופא נשים מוסמך ובעל ניסיון, הוא הכתובת לקבלת תשובה ודאית לשאלה העומדת בראש סדר העדיפויות, אצל כל מי שזקוק לטיפולי פוריות – האם ההיריון נקלט?

אין ספק שהתהליך המפרך, אותו מוכנות לעבור נשים רבות כדי להפוך לאימהות, מעיד על גודל הצורך האנושי להפוך להורים.

נותר לנו רק לאחל בהצלחה למי מכם שעומדים בפני השלבים האלה ולקוות שתוצאות בדיקת ערכי הבטא שלכם יעידו על קליטת הריון בריא ותקין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *