לחץ הוא מגורמי התחלואה השכיחים ביותר בעולם המערבי, מוערך שכ-10 מיליון בני אדם מתים מדי שנה מסיבוכים ומחלות בעלות קורלציה חזקה ללחץ. בזמן ההריון הלחץ לא ישפיע רק על האישה ההרה, אלא גם על העובר המתפתח בבטנה. על אף, שללא שום גורם חיצוני להריון סיכוי גבוהה סיבוכים הקשורים לאמא ולעובר, השפעות חיצוניות כמו עישון, אוכל וכמובן לחץ יכולים לגרום לסיבוכים נוספים ולבעיות קשות. לכן, מומלץ להשקיע זמן אקטיבי במזעור וצמצום גורמי הלחץ המשפיעים על האמא בזמן ההריון. במאמר הקרוב נעסוק בדרכים שונות למזעור והתמודדות עם לחץ. שימו לב כי הטיפים הנלמדים כאן הם לא תחליף להתייעצות עם רופא.

 

מהו לחץ-

כפי שנאמר לחץ הוא גורם סיכון לכל אדם בוגר ובמיוחד בעולם המערבי של המאה העשרים ואחת. עבודה, כסף, ילדים ועוד, כולם תורמים לתחושת מועקה הסובבת אותנו באופן די קבוע. אז מהו למעשה לחץ. בקצרה, כמו כל אורגניזם לגוף שלנו מצבים שונים המתאימים לסיטואציות שונות, לרוב מתייחסים אליו כמנגון ה-הילחם, ברח או קפא. גופנו מפריש הורמונים מכווץ ומרחיב כלי דם ועוד כל זאת כדי להכין אותנו לאירוע קשה. לדוגמא – דמיינו אדם קדמון שבמהלך מסע ציד פוגש חית טרף. לאדם המדובר ישנן שלוש אפשרויות, הראשונה להילחם, במידה וזו הדרך בה הוא בחר יחלו לזרום בגופו הורמונים כמו אדרנלין, נוראדרנלין ועוד, אישוניו יורחבו קצב ליבו יעלה ועוד. זאת כדי להכינו למצב לחימה במהירות האפשרית.

 

כיצד מצבים אלו מתרגמים לאדם במאה ה-21-

למעשה, רובנו לא נתקל בחיית טרף מסוכנת מלבד טיולים בספארי. אז, מתי גופנו יעשה שימוש במצבים אלו?. דמיינו אדם העובד בעבודת יום 9-5, בוקר אחד המנהל שלו נתן לו משימה קשה וארוכה אותה הוא צריך לעשות בפרק זמן קצר. גופו, יגיב באותה צורה כמו שהוא היה מגיב לחיית טרף, הרי הוא מתכונן לקרב אינטלקטואלי, ליפו יפעם מהר ועוד. אמא שרואה את בנה רץ לכביש, אדם המצוי בחובות ועוד ועוד. כל אלו יכניסו את גופנו למצב "הקרב". הבעיה היא, שגופנו לא אמור להתמודד עם מצבים אלו על בסיס קבוע. אנלוגיה נהדרת לכך היא רכב העובד על סיבובי מנוע גבוהים מאוד לאורך זמן, ניתן לעשות זאת אך לאחר זמן מסויים חום המנוע לפגוע בחלקים שבו ולבסוף יפסיק לפעול. 

 

 הסיכונים הידועים הקשורים ללחץ-

מחלות לב(הגורם הראשון לתמותה בעולם המערבי)

לחץ דם גבוהה

סוכרת

דיכאון

לחץ הוא גורם תורם לסרטן, ובנוסף יכול לגרום לבעיות פסיכולוגיות ונפשיות.

שימו לב כי לחץ, הוא לא גורם ישיר לאף אחת המחלות או הסיבוכים הללו. אולם, הוא גורם תורם משמעותי שמוכר על ידי הרפואה המערבית כאחת התחלואות הגדולות ביותר אצל בני אדם במאה העשרים ואחד.

 

איך להתמודד עם לחץ בזמן הריון

 

דרכים להתמודדות עם לחץ בתקופת ההריון

הריון היא התקופה היחידה בה לחץ של אינדיבידואל יכול להשפיע על אחר באופן ישיר. אז כיצד נתמודד עם לחץ בזמן ההריון?

 

זכרי את בהריון!

הריון היא תקופה חשובה ומתאגרת לכל אמא ולכל בית. לכן, זכרי שחלה עליך האחריות והחובה המוסרית לדאוג לעובר שלך בצורה היעילה והבריאה ביותר. שכן, במידה ולא תעסקי באופן אקטיבי בשמירה על המצב הבריאותי הפיזי והנפשי שלך במהלך ההריון יכולות להיות השפעות ארוכות טווח על הצאצא שלך. אם כן נסי לחשוב על הבריאות הנפשית שלך באופן אקטיבי בהמלך היום-יום, כך כאשר תכנסי ללחץ מגורמים שונים זכרי שמותר ואף רצוי להיות רגוע לא משנה מה קורה.

 

אוכל הוא תמיד מפתח

אכילה נכונה ובריאה היא תמיד עצה נכונה וחכמה. אולם, במהלך השנים האחרונות התפיסה הרפואית בנוגע למה כדי לאכול וממה יש להתרחק עוברת מהפכה, מדיאטת הפרמידה המפורסמת המקדשת את מוצרי החלב והחיטה. דיאטה עשירה בשומן וחלבונים. כיום דיאטה* המומלצת ביותר היא דיאטה ים תיכונית המורכבת מדגים, בשר, סלטים רבים, שמן זית ועוד. לסוג האוכל אותו תצרכי השפעה על הרכב ההורמונים בגופך ויכול לתרום להורדה ברמות הלחץ. (*סוגי המצרכים והמתכונים). חשוב מאוד להתייעץ עם גורם מוסמך על הדיאטה הספציפית שמתאימה לך.

 

שיח פתוח

כולנו מכירים את התחושה של לחץ וחוסר אונים, וחלק גדול מאתנו בוחר לשמור את התחושות הללו לעצמנו. בחירה בדרך זו היא בעייתית מאוד. שכן, לשיח פתוח וכנה על המצב הנפשי שלך יכול לעזור בהורדת מפלס הלחץ. זאת מיכוון ולאחר שיח על הגורמים שמלחיצים אותנו לרוב גורם להם להיראות בדיעבד למלחיצים פחות. בנוסף, חלוקה של העומס בין בני הזוג יאפשר לפזר את הלחץ. אפשרות נוספת במהלך ההריון היא לדבר עם העובר לאחר השבוע ה-23, שכן מאותו שבוע העובר שלך יכול לשמוע אותך.

 

שינה טובה

לשינה טובה סגולות מרפא נהדרות. שינה עוזרת לנו לסדר את המחשבות, לתקן חלקים בגוף, לחזק את המערכת החיסונית ועוד. אם כן, אסור לזלזל בחשיבותה של שנת לילה טובה.  חלקנו זקוקים ל-8 שעות חלקנו פחות אך כולנו צריכים לישון טוב!. לכן, בתור אמא לעתיד נסי לייצר לו"ז המביא בחשבון את הסיכוי הגבוהה שלך להתעורר בלילה ותני לעצמך מספר שעות שינה גבוהה יותר מבדרך כלל.

 

זכרי כי את בהריון!
זכרי כי את בהריון!

 

מדיטציה

מדיטציה היא כלי מוכח מחקרית להקלה בלחץ היום יומי. כיצד? מחקרים הראו שתרגול יומיומי של מדיטציה יכול לשנות את הדרך בה המוח שלנו עובד. על ידי תשומת לב אמיתית וללא פשרות תוכלו לבחון את עולמכם הפנימי על כל רבדיו, כן גם החלץ אותו אתן מרגישות. לאחר התבוננות עמוקה ברגשות המתרגלים מדרך מדווחים בירידה בהתייחסות לרגשות הללו ומכן ירידה באופן ישיר ברמות הלחץ. אולם, מדיטציה היא תרגול שיש לעשות על הדרכה ראשונית לפחות ובנוסף ישנו צורך להתמיד בה. ניתן לתרגל מדיטציה אצל ערן שני, מנהל סטרונגר בסדרת מפגשים זו תלמדו כיצד לתרגל מדיטציה וכיצד ניתן ליישם אותה כדי להפיג לחץ.

 

תחביב

נסו למצוא תחביב כמו ציור, פיסול, נגינה ועוד, במידה וכבר יש לכן תחביב נסו להשקיע בו זמן רב יותר. צרו לעצמכן "ריפוי בעיסוק" אישי שיתרום להפגה בלחץ, שכן עבודה מהנה תאפשר לכם לשכוח ולהתעלם מהפחדים והקשיים שרודפים אתכם במהלך היום. בנוסף, תוכלו להקדיש את הזמן הפנוי שלכן ללמידה של דבר חדש ומעניין שימשיך איתכם גם לאחר ההריון. כך, תפגעו בשתי ציפורים במכה אחת. 

  

לסיכום

לחץ הוא מנגנון טבעי בעל חשיבות רבה להשרדות שלנו כמין אך בעולם של ימינו הוא גורם תורם לחלות וסיבוכים רבים. לכן, ישנה חשיבות רבה לצמצומו לכדי מינימום, או לחלופין לפתח כלים המאפשרים התמודדות טובה ובריאה יותר איתו. במהלך ההריון להפגה של לחץ ישנה חשיבות גבוהה אף יותר, והתמודדות נכונה עם תחושה זו תוריד את הסיכון בסיבוכים בהריון. בנוסף, תוכלו לתרגם את הדרכים שלמדתן בזמן ההריון לשימוש גם במהלך החיים שאחרי. כך למעשה, תשמרו על עצמכן בצורה טובה יותר לחיים ארוכים ומאושרים יותר. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *